Machu Picchu & the Sacred Valley

Bekijk Peru op robenjeroen's reiskaart.

Wat een droombestemming; vanaf dat we besloten hadden dat we op reis zouden gaan wisten we al dat we Machu Picchu, de Inca stad hoog in de Andes, zouden bezoeken. We hebben 10 dagen van te voren kaartjes gekocht en staan 's ochtends om 4 uur op om als één van de eersten in het park te kunnen zijn. The view is amazing.

Op de vorige foto zie je recht achter de stad een kleine en een grote berg, genaamd Huayna Picchu. Slechts 400 man mogen hier per dag op maar gelukkig hebben we ook hier vooraf kaartjes voor kunnen bemachtigen. Het is een fikse klim van een uur maar het ontzettend waard. Je krijgt echt een helicopter view en kan dan zien dat de stad in de vorm van een Condor is gebouwd (over hoe je dat moet zien zijn de meningen verdeeld...) en de zigzag weg die er vanuit Aguas Calientes, het meest dichtstbijzijnde dorpje, heengaat.

Aan het einde van de dag gaan we met gierende treinwielen weg uit Aguas Calientes, een vreselijk toeristisch gat dat voor elke inwoner één restaurant heeft. De volgende dag vertrekken we voor een dag-hike door de heilige vallei van de Inca's.
We komen langs een dal dat door de Inca's is omgebouwd middels de aanleg van terrassen tot een agrarisch laboratorium; elk terras niveau heeft een andere temperatuur door de beschutte ligging. Het geheel lijkt meer op een amphitheater.

We passeren kleine boerendorpjes en blijven genieten van het straatleven en de mensen die we tegenkomen, zo ook dit meisje met haar kokosnoot(?) die de binnenkant van haar hoed nader bestudeerd.

Tenslotte komen we uit bij een vallei gevuld met zoutbaden. Warm zout water spuit hier letterlijk de berg uit en wordt al 500 jaar via een ingenieus systeem over honderden baden verdeeld om zout te winnen voor gebruik in de keuken, voor de Lays chips en voor zoutlikstenen voor de koetjes en kalfjes.

We kijken er naar uit om nu naar de kust te gaan. Zon, zee en als het een beetje meezit, strand!