Het loopt hier de spuigaten uit!

all seasons in one day 24 °C
Bekijk Nieuw Zeeland op robenjeroen's reiskaart.

Na een heerlijke trip op de ferry naar het Noord-eiland met Rederij Doeksen komen we aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Van de naam alleen al krijgen we zin in Beef Wellington, helaas heeft onze camper geen oven. Wellington zelf is super-relaxed met veel leuke koffietentjes, musea en een prachtige botanische tuin waar we met de Wellington Cable Car naar toegaan.

Nieuw Zeeland ligt op een breuklijn in de aardkorst en de grond is hier niet altijd even stabiel. Buiten aardbevingen is er ook veel vulkanische activiteit. We rijden noordwaarts langs een aantal grote conische vulkanen, waaronder Mount Tongariro die dienst heeft gedaan als Mount Doom in The Lord of the Rings.

Om het vulkanische gebied beter te ervaren zoeken we verder de hitte op. We komen aan in Rotorua en een aroma van rotte eieren en stinkbommetjes komt ons tegemoet; er zit in ieder geval genoeg zwavel en sulfiet in de buurt en we zitten dus op de juiste plek. Net buiten het dorp zien we dat de grond letterlijk stoom moet afblazen. Pluimpjes stoom stijgen om ons heen op.

Op onze camping hebben we heerlijke natuurlijke thermaal baden en ook op andere plekken zien we modderpoelen en hete vennen. The Champagne Pool klinkt erg aanlokkelijk om in te gaan, maar is kokend heet en heeft een roest-rode afzetting langs de oever van het ijzererts in de aarde.

Daar waar de bodem niet genoeg heeft aan stoom afblazen spuit het letterlijk de grond uit. We bezoeken de Lady Knox geiser die deze ochtend stipt om kwart over 10 moet spuiten. We verbazen ons om de punctualiteit van deze dame en komen erachter dat ze pas uitbarst na een klein beetje hulp van de parkwachter.

De beste man gooit een zakje afwasmiddel (volledig biologisch afbreekbaar natuurlijk) boven de krater en na een minuutje bellen blazen als een soort Supradyn Complex spuit het meters hoog haar gat uit.

Het zijn onze laatste dagen in NZ, we gaan er nog even volop van genieten!

Geplaatst door robenjeroen 17:31 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (2)

Witte Vin Blanc & Abel Tasman National Park

Bekijk Nieuw Zeeland op robenjeroen's reiskaart.

Vanuit het dolfijnengebied trekken we noordwaarts naar dé wijnregio van Nieuw Zeeland: The Marlborough, befaamd om haar Sauvignon Blanc. We slingeren met de camper van wijnhuis naar wijnkelder en doen we ons tegoed aan het goddelijke druivensap en treffen we warempel nog een Gruner Veltliner aan bij een van de wijnhuizen die wordt gemarket als Gru-V; ofwel lekker groovy. We slaan nog een paar flesjes in voor op de camping en trekken verder.

De camping voor de nacht is lekker rustig en op formaat voetbalveld zoeken we een plekje.

De volgende dag komen we aan in Abel Tasman National Park. De beste man heeft nooit een voet aan wal gezet in dit gebied omdat hij direct in conflict kwam met een aantal Maori's, maar hij heeft het wel 'ontdekt'. Het is het meest bezochte park van NZ en het natuurschoon laat al snel zien waarom. We doen een dagwandeling door het park en lopen van de ene baai naar de andere.

Op het laatste strand waar we weer opgehaald worden met de boot liggen we nog een paar uur op het goud-gele zand naast een grote rots waar duizenden mini-mosseltjes op groeien.

We krijgen er trek van en de volgende dag op de weg weten we zeker dat we aan de Zeeuwse Kust zitten (waar de mensen onbewust zin in mosselfeesten krijgen - Bløf) en schuiven we aan bij The Musselpot in Havelock, The Green Mussel Capital of the World. Superlatieven schieten tekort bij het aanzien van de heerlijke beestjes en we doen ons tegoed aan de zalige zeevruchten. Het servies waar het op geserveerd wordt valt ook in de smaak; kort gezegd kunnen we zeggen dat er nu een vijf-delig mosselservies in het vliegtuig naar Amsterdam zit (alvast bedankt voor het bewaren pa & ma).

We pakken de ferry van Picton naar Wellington en hebben zin in de laatste 9 dagen NZ op het Noord eiland!

Geplaatst door robenjeroen 12:46 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (7)

Weerspiegeling, Weerzien en Weergaloos!

all seasons in one day 18 °C
Bekijk Nieuw Zeeland op robenjeroen's reiskaart.

Langs de Westkust rijden we Noordwaarts en moeten we wennen aan de temperatuurwisseling, het wordt Nederlands koud! We bezichtigen de Franz Josef Gletsjer en de volgende ochtend staan we om kwart voor vijf op om naar Lake Matheson te rijden en de zonsopgang mee te maken. Het schijnt dat we dan a) Mount Cook kunnen zien en b) Mount Cook dan nog een keer kunnen zien, maar dan op de waterspiegel. Er is ons niets teveel beloofd en de weerspiegeling op het water is briljant (en niet gefotoshopt :))!

We horen over een lokaal visje, whitebait, dat inderdaad niet groter is dan wit aas. We scoren onderweg een diepgevroren zakje voor het diner en al ontdooiend kijken de kraaloogjes ons angstig aan met hun eindbestemming in gedachten (licht geroerbakt in olijfolie en besprenkeld met wat knoflookzout).

Schapen hebben al eerder ons blog bereikt, maar het zijn er ook zo vreselijk veel in dit land! Onderweg moet je al rijdend oppassen dat je niet in slaap valt van het schaapjes tellen; er zijn zoveel sappige groene weides met eindeloos veel witte stipjes. Als je er dan een paar honderd bij elkaar hebt zie je door de schapen de kudde niet meer en hoor je meer geblaat dan in een goede studentenkroeg.

We hebben de afgelopen weken contact gehouden met Marjon & Jeroen die met dochter Tara ook door NZ touren. We worden door ze uitgenodigd op het Top 10 Holiday Park, inclusief drive-in check-in, springkussen en speeltuin. Het is een gezellig weerzien en 's ochtends springen we vanuit ons bed nog even het springkussen op. Thanks fam. De Jong!

Tot nu toe hebben we het dol fijn in Nieuw Zeeland en in Kaikoura zoeken we de dolfijnen op. Het zwemmen met deze Flippers stond op ons lijstje van must do's en de vorige avond horen we van Marjon dat het zwemmen niet zo is a la Wendy van Dijk in een zwembad met getrainde dieren, maar op open zee met Dusky dolfijnen (nog leuker!). In alle vroegte gaan we de oceaan op en binnen no time ziet onze schipper de eerste Dusky's vanuit het water springen. Geheel in wetsuit en uitgerust met snorkeloutfit gaan we te water. De dolfijnen zijn gek op geluid en volgens onze begeleiders moeten we zoveel mogelijk rare geluiden maken door je snorkel om ze zo aan te trekken en vervolgens met ze in het water te zwemmen/spelen (huh huh). Een beetje onwennig in het begin schrikken we als de eerste dolfijn van 1,5 meter langs ons zwemt, maar al snel liggen we te joelen - piepen en te hyperventileren van de spanning in een school van 300 dolfijnen - weergaloos! Na afloop van het speelkwartier in het dolfinarium zwemmen een paar van onze vriendjes met ons mee langs de boot.

Geplaatst door robenjeroen 18:26 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (5)

Canyon(sw)ing

all seasons in one day 22 °C
Bekijk Nieuw Zeeland op robenjeroen's reiskaart.

Na de rustgevende omgeving van Milford Sound wordt het weer eens tijd voor actie in de tent. We rijden naar Queenstown, het mekka voor adrenaline junkies. Na wat wikken en wegen besluiten we niet te gaan parachutespringen. Twee jaar geleden hebben we in Zeeland gesprongen en het leek ons een leuk idee om dat nu in Nieuw Zeeland te doen; echter het Zeeuws Meisje in ons houdt de hand op de knip ('geen cent teveel hoor!') doet ons besluiten om in plaats hiervan 2 nieuwe belevenissen te ondergaan.

Eenmaal geboekt zitten we een uur later in een bus naar de Nevis Swing, 's werelds grootste schommel. De tour zit goed in elkaar en met opzwepende muziek (denk aan Van Halen's 'Jump!') worden wij en onze medeslachtoffers goed opgefokt. We worden nog een keer gewogen en Rob is van spanning, peultjes zweten en een sanitaire stop 1 kilo afgevallen vergeleken met de weegschaal bij het boekingskantoor.

We hebben gekozen voor de tandem optie; als we dan toch gaan, dan maar tegelijk! Naast elkaar worden we in een harnas gehangen en mogen we gaan 'zitten'. Zeg maar hangen. Vanaf het platform wordt je op 160 meter boven de kiezelrivier gepositioneerd. De beste man die de techniek beheert vraagt nog vriendelijk of we willen aftellen voordat hij ons laat vallen of dat we verrast willen worden. De vraag dringt een anderhalve seconde door ons heen en dan is het al te laat. De handgreep waar onze schommel inhangt wordt losgelaten en met 125 km per uur vallen we naar beneden om daarna een 300 meter swing te maken. Een heerlijke stoot adrenaline!

De volgende dag doen we het wat rustiger aan en gaan we 'Canyoning'; het is de bedoeling dat we een baan weten te waden door een rivier in een ravijn. We worden volledig ingepakt in een wetsuit, onderbroekharnas, bodyvest en helm om ons tegen de rotsen en het frisse water van 4 graden te beschermen. Voordat we in het water af kunnen dalen moet er alleen eerst nog wat getokkeld en geabseild worden. Rob heeft gelukkig ruime ervaring door een aantal vrijgezellenuitjes en dit gaat erg soepeltjes.

Dan mogen we het water in en zwemmen en klauteren we door het ravijn, glijden we van een trits watervallen (zittend achterstevoren, liggend met de handen vooruit, zijwaarts etc.), springen we van een paar rotsen tot 7 meter hoog en worden we abseilend op onze kop gehangen en een goede rivierkolk ingeduwd.

Het is werkelijk briljant en met ons nieuwe zwemdiploma op zak zijn we apetrots en lachen we van oor tot oor.

Met 2 topdagen in Queenstown achter de rug vertrekken we naar de West Coast voor gletsjers en een tweede kans om Mt. Cook te zien, maar nu van de andere kant!

Geplaatst door robenjeroen 0:21 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (5)

The Robbit, an (un)expected Journey

all seasons in one day 22 °C
Bekijk Nieuw Zeeland op robenjeroen's reiskaart.

De Lord of The Ring koorts is in NZ weer toegeslagen nu vorige maand de Prequel 'The Hobbit, An Unexpected Journey' in de bioscoop is verschenen. Door alle prachtige vergezichten die we onderweg zijn tegengekomen en in de categorie 'nu we er toch zijn'; pakken we een matineetje in de Rialto-bios in de studentenstad Dunedin. Een heerlijke film om in dit land naar te kijken met veel herkenbare soortgelijke landschappen. In de lobby worden we vereeuwigd met een kartonnen Gandalf.

Het is dan alweer een tijdje geleden dat we zand tussen de tenen hebben gevoeld (ahem...) dus we laten onze schoenen lekker in de auto, struinen door de duinen naar beneden en gaan het schitterende strand van Sandfly Bay op.

We hebben vooral de hoop dat we hier zeehonden en zeeleeuwen te zien krijgen. Nou, Leni van Pieterburen, eat your Heart out. We worden up close en personal met ze en lopen op luttele meters afstand langs zoveel levend bont dat we rond 1930 Koningin Wilhelmina van meerdere wintergarderobes hadden kunnen voorzien.

We hebben inmiddels het Zuidelijkste puntje van het South Island bereikt en begeven ons Noordwaarts naar Milford Sound wat midden in de Fjordlanden ligt. We varen met een bootje door de Fjorden die majestueus aandoen. Vanuit de fjorden lopen vele kleine beekjes en stroompjes met glashelder en ijskoud water, waar Rob de hoop heeft dat de vliegende vissen dezelfde uitwerking hebben als Dr. Fish op de Van Baerlestraat.

We kamperen zoals wel vaker op een camping van het Department of Conservation van NZ. Buiten dat dit goedkope nachten zijn sta je midden in de natuur in plaats van op een Holiday Park naast de speeltuin.

Next up: Queenstown, Home of the Adrenalin Sports! Nu alleen nog even kiezen welke sporten het worden...

Geplaatst door robenjeroen 19:21 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (2)

Nieuws uit Nieuw-Zeeland

all seasons in one day 21 °C
Bekijk Nieuw Zeeland & Australie op robenjeroen's reiskaart.

Nieuw Zeeland! Ruim een jaar geleden hadden we niet kunnen bevroeden dat we hier nu zouden zijn, wat een droombestemming! We verwachtten prachtige natuur, veel schapen, heerlijke sauvignon blanc en massa's kiwi's.

We komen aan in Christchurch. Van het 8-uur journaal weten we nog wel dat hier 2 jaar geleden een fikse aardbeving is geweest en dat de Kathedraal ernstig beschadigd is, maar wat we aantreffen hadden we toch zeker niet verwacht. De historische gebouwen in het centrum zijn verwoest en wat er nog van over is is niet toegankelijk en moeilijk te zien omdat het centrum nog geheel is afgesloten. Er zijn hekken geplaatst om 'the red zone' heen, wat min of meer het hele stadshart is. Hoewel restauratie en heropbouw langzaam gaat zijn er veel 'gap-fillers'; al dan niet tijdelijke invullingen van lege plots vanwaar de gebouwen reeds zijn gesloopt. Het geeft een schrijnend en tegelijkertijd mooi contrast van verwoesting en heropbouw.

De verwachtingen van natuur worden in ieder geval snel waarheid als we Christchurch verlaten. 'Wat is het hier mooi!' is de standaard zin geworden als we in de camper weer een stukje verder rijden. Prachtige vergezichten, groene heuvels en valleien en azuurblauwe meren, het één nog schitterender dan het andere, schieten als ansichtkaarten voorbij.

Maar met zonnig weer is alles natuurlijk een stuk mooier om te aanschouwen en het weer in Nieuw Zeeland is nogal veranderlijk. We rijden naar de voet van Mount Cook, de hoogste berg van NZ met 3.754 meter. Het regent de gehele weg hierheen en als we ons kamp opslaan wordt het pas echt guur. Door enorme windstoten gaat de camper als een klepel op grootvaders staande klok heen en weer. Het dondert en het bliksemt en het regent (alleen geen meters bier). We verplaatsen ons mobiele huis naar een plekje tussen de bomen en bosjes voor wat meer beschutting wat een slok op een borrel scheelt. We nemen er zelf ook maar één voor een goede nachtrust en de volgende ochtend, na een onrustige nacht, blijkt dat de Apocalyps toch nog nét niet gekomen is. Het is wel wat opgeklaard al kunnen we Mt. Cook, het doel van deze omweg van 400 km, achter de wolken nog steeds niet zien.

We zetten koers richting de kust en stoppen regelmatig om van het uitzicht te genieten. We komen langs Elephants Rock, wat dienst heeft gedaan als Aslan's Kamp in de film Chronicles of Narnia. Aslan is in geen velden of wegen te bekennen maar de schapen grazen er inmiddels vredig. Jeroen heeft ook wel trek en komt wat dichter bij zijn innerlijke schaap.

Bij de zee aangekomen willen we graag pinguïns gaan spotten. De Kiwi's hebben bij Oamaru een klein reservaat opgebouwd voor de kleine blauwe pinguïn, die we na zonsondergang aan land zien spoelen, waggelen en klauteren in groepjes van ruim 20 stuks. De beestjes zijn niet groter dan een pak melk, hebben een enorme schattigheidsfactor en zijn door hun halve blindheid niet schuw van mensen. We kunnen ze dus van heel dichtbij zien. De yellow-eyed pinguïn zien we eerder die avond vanaf een platform enkele tientallen meters boven het strand. Deze pinguïn is nogal verlegen en komt niet aan wal als er mensen in het zicht zijn. Solitair komen ze het strand op en als één van de niet-vliegende vogels in ober-tenue iets te dicht bij zijn soortgenoot komt zijn we getuige van wat huiselijke onrust en wordt de achtervolging ingezet.

De komende twee weken blijven we op het Zuider-eiland om de biologiekennis verder op te krikken!

Geplaatst door robenjeroen 19:21 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

Oud haar & jaar in Sydney

Bekijk Nieuw Zeeland & Australie op robenjeroen's reiskaart.

Aaaahw Sydney, we're gonna miss ya. Wat een heerlijke stad met The Harbour Bridge, fast ferry's, internationale keukens, expat borrels, beautiful beaches en hét icoon van de stad: Sydney Opera House (of volgens Jeroen's nichtje, die boot in de haven). Vanaf de brug heb je een topuitzicht.

Net voor Oud & Nieuw hebben we zoals de vaste bloglezers al gezien hebben nog een kappertje gepakt. Het was hoog tijd, onze coupes hadden al een maand of zes geen schaar gezien. Rigoureus gingen de kapsters tewerk, de dames hadden carte blanche met standje 2 en 4 en in no-time was het gebeurd. Rob had alleen nog wat verlatingsangst van Jeroen's mat...

Toen we onze reis in Amsterdam aan het plannen waren was er al snel één must-do: Oud & Nieuw in Sydney. Wij vieren New Years Eve bij onze vriendin Marije en haar vrienden op het dakterras van één van haar hotels waar we het vuurwerkspektakel goed kunnen zien en het nieuwe jaar al borrelend inluiden.

Nieuwjaarsdag wordt het ons allemaal een beetje teveel en willen we de "ruimte" opzoeken aan zee. We lopen brakjes naar Bondi Beach waar het dringen is op de vierkante centimeter. We vinden een plekje en genieten van de zon en het heerlijke water, totdat het shark-alarm afgaat. De toeristen allemaal het water uit en David Hasselhoff het water in. Een half uur later is de kust weer veilig en mogen we verder met pootje baden onder het toeziend oog van Baywatch.

We struinen de laatste dagen nog wat door de stad en sluiten af met een klapper van een vrijdagmiddagborrel bij de Opera Bar met uitzicht op de Harbour Bridge & Opera House. Zoals wel vaker op de laatste avond voor een vlucht loopt het gierend uit de hand en tikken we deze blog in het vliegtuig naar Christchurch met een krappe 4 uur slaap op de klok.

Zondag staat onze Lucky Camper op ons te wachten voor 5 weken Kiwi's spotten!

Geplaatst door robenjeroen 20:26 Gearchiveerd in Australië Reacties (1)

No Worries, Mate!

Bekijk Australie op robenjeroen's reiskaart.

Wait a minute. A blog in English? What's that all about?? All you kind readers in Holland have been able to follow us in Dutch so far, but for our English-speaking friends it's been a bit tougher... The past week we have had a wonderful time with Team Free, the Aussie family we met on the TransMongolian Express in Russia and they have followed us by using Google Translate, so we figured we'll make it a bit easier on them this time!

We spent Christmas Eve & Day in Hunter Valley where we indulged ourselves to plenty of good wine and nice stinky cheeses. On Boxing Day (that's 2nd Christmas Day for our Dutch readers) we drove to Sydney and returned our Hippie Camper. We drove a total of 4,110 km over 4 weeks without scratching it!
We took the ferry from Sydney to Manly and were picked up by Team Free. We stayed for one night in Avalon in a house amidst a variety of Aussie Wildlife where we were able to feed the Cockatoos (Kaketoes) from the balcony!

The Aussie coast is amazing here as well; we especially love the beaches where they created an outdoor pool on the beach that fills up with seawater whenever there is a high tide. We had left our Pieter-van-den-Hoogenband outfit at home but this did not stop us from (pretending to) take a dive!

The day after we drove to Bilpin, a town in the heart of the Blue Mountains National Park. Beautiful surroundings and a place to totally relax, hang out and hang loose. No Worries!

We visited the Three Sisters Rock formation, drove a bit on a quad, completed a 500-piece tulip-puzzle, had a few stubbies, put some food on the barbie and practiced our aiming skills with an air-rifle.

Thank you so much to Barry, Julie (mother-in-law :)), Marcus, Melissa, Jackson, Harrison, Hunter and Nate for your hospitality and friendship. And special paw to Charlie Brown!

We have already arrived in Sydney and you've seen our new haircuts by now... stories on NYE & Sid will follow soon!

Geplaatst door robenjeroen 17:46 Gearchiveerd in Australië Reacties (4)

Gelukkig Nieuw Haar - Happy New Hair!

Best wishes for the new year from Sydney!

Geplaatst door robenjeroen 19:56 Reacties (8)

Happy Holidays!

Bekijk Australie op robenjeroen's reiskaart.

Lieve Familie, vrienden en trouwe volgers,

Vanuit Hunter Valley wensen wij iedereen fijne Feestdagen toe!

Geplaatst door robenjeroen 17:40 Gearchiveerd in Australië Reacties (4)

(Berichten 31 - 40 uit 84) « Pagina 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 »