Op en neertje naar 't Platteland (Lijiang) tweede poging

Bekijk China op robenjeroen's reiskaart.

Na het reisje langs de Chinese Rijn gaan we nu voor een reisje met de trein. Onze resterende tijd in China is beperkt, want het (cheap)ticket naar Kathmandu is reeds geboekt voor de 11e september. Vanaf de aankomst met de boot hebben we dan ook direct een vlucht van Chongqing naar Kunming en kopen we bij aankomst direct kaartjes voor de nachttrein naar Lijiang. Gezien we deze een paar uur voor vertrek kopen (dit kan alleen op het station van vertrek) mogen we van geluk spreken dat we meekunnen en nog een slaapplek hebben, zij het in aparte open coupes met 82 Chinezen in 1 wagon. Ook in de stationshal (1 van de 4) is het gezellig druk

We reizen af naar Lijiang, een Unesco World Heritage site om een authentiek dorp te bezichtigen en een dag de natuur in te gaan. Het authentieke dorp blijkt het Volendam van China met een drukte waar de Bijenkorf op de drie dwaze dagen jaloers op zou zijn. We zijn er gelukkig vroeg en hoeven nog net niet over de koppen heen te lopen. Als je de kleinere nauwe straatjes in loopt wordt het wel pittoresk en kom je de wasvrouw van een van de hotels nog tegen die het bedlinnen met Dash3 door de rivier haalt.

Onze receptioniste van het hostel cross-selled nog een paar fietsen aan ons en we verkennen de omgeving op Chinese mountainbikes. Ze raadt aan om naar Baisha te fietsen en bij Dr. Ho op consult te gaan. Dr. Ho is een lokale beroemdheid die kennelijk ook in NL niet onbekend is. Hij blijkt in meerdere Hollandse magazines gestaan te hebben en ook Chris Zegers met Veronica Travel is op visite geweest. Dr. Ho heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 90 jaar en laat vol trots zijn praktijk zien; denk aan heel veel kruiden in emmers, teiltjes en potten, een assortiment vijzels in een smoezelige vitrine en duizenden vergeelde visitekaartjes aan de muur.
Dr. Ho weet ons een envelopje thee te verkopen (You are velly healtie, need no medisin!) en bij vertrek leggen we nog net vast hoe hij de volgende patiënt zijn tong aanbiedt

's Avonds eten we Chinese BBQ in het dorpje waar wij slapen (Shuhe Old Town, lijkt op Lijiang maar dan iets rustiger) tussen een zee aan eetfoto's en rode decoratie. (dit is een staande foto, voorheen konden we deze niet plaatsen, benieuwd of het lukt!)

De volgende dag gaan we op excursie naar het Liming Laojungshan National Park. China's ontwikkeling gaat echt superrap op ieder front en ook hier weten ze goed hoe ze de natuur toegankelijk kunnen maken en tegelijkertijd commercieel kunnen exploiteren. We klimmen onder meer naar de '1000 tortoise hill'' een heuvel die eruit ziet als ware het duizenden ruggen van schildpadden. Om hier te komen moet je wel een stukje trap lopen. Er is een 2.403 treden tellende trap aangelegd om dit punt te bereiken. Na een kleine 1,5 uur zweten is het uitzicht verbluffend en is het de foto die we kunnen nemen van de schildpadheuvelrug meer dan waard

Next up: paar dagen chillen in Kunming en op 11 september vliegen we naar Nepal!

Geplaatst door robenjeroen 7:36 Gearchiveerd in China Reacties (0)

Alle trossen los! (Yangtze Cruise)

Bekijk China op robenjeroen's reiskaart.

De afgelopen week hebben we onze zeebenen uitgeprobeerd. Via onze vriend Enwei uit Beijing hebben we een superdeal voor de Yangtze Explorer die ons in 5 dagen van Yichang naar Chongqing vaart door een schitterend landschap. Het is met ca. 60 gasten en meer dan 60 man personeel goed toeven op dit schip. De crew is volledig voorbereid op een 'senior citizen' gezelschap, het is net een reisje langs de Rijn. We zijn een ruime 30 jaar jonger dan de gemiddelde passagier en zijn de enige die inchecken met backpack.

Zoals het een cruise betaamt worden we volledig in de watten gelegd. De F&B is geweldig. Een prachtig ontbijt en lunch buffet en diner is iedere avond 4 gangen a la carte. Bij een cruise hoort natuurlijk ook entertainment. Op dag 2 staan we om kwart voor 7 's ochtends op het top deck voor onze Tai Chi les van Dr. Chen (on-board doctor!). Rob blijkt een natuurtalent.

Het is te veel om op te noemen wat we allemaal gedaan hebben. Een korte opsomming van het programma:
- Voorstelronde van de volledige crew door Bob (de cruisedirector) gevolgd door luid applaus!
- Captain's borrel (smerige Chinese bubbels van barman Isaac, maar wel op de foto met de Kapitein!
- All inclusive beverages (more wine please!)
- MahJong les (Jeroen wint 2 keer!)
- Kalligrafie cursus (allebei onze naam in het Chinees voor thuis aan de muur)
- Dumpling making class
- Variété en cabaret shows waar Joop vd Ende nog een puntje aan kan zuigen (inclusief de Macarena en de Vogeltjesdans met 55 senioren, alle kipfilets de lucht in!)
- Excursie naar de Three Gorges Dam (grootste dam ter wereld waarvoor ca. 1.3 miljoen Chinezen moesten verhuizen omdat hun huis onder water werd gezet)
- Bezoek aan een lokale vlees en groentemarkt, een boerderij en een 'kijkje bij de mensen thuis'
- Tochtje in een houten roeiboot (we worden natuurlijk geroeid...)

met uitleg over de rivier van 'me take photo from you I like'

- Bezoek aan een kleuterschool waar Rob gehi-fived heeft met de helft van de kleuters

- Yatzee op de Yangtze (zelf bedachte activiteit)
- Farewell dinner in Chinese klederdracht (zij, niet wij :)) 7foto_5_JPG.jpg
Slechts 1 activiteit hebben we gemist: Line Dancen. Onze cruise director Bob gaf les in 'some boot kicking fun' in het theater. Dit vonden we toch net iets te ver gaan!

Al met al was het "Absolloely" Fabulous en dodelijk vermoeiend. Nu op naar de Yunnan provincie!

Geplaatst door robenjeroen 3:24 Gearchiveerd in China Reacties (6)

The 8th Wonder of the World - Xi'an

Bekijk China op robenjeroen's reiskaart.

De marketinggoeroes in China hebben het goed bedacht. Toen in 1974 een boer een waterput aan het slaan was achter zijn hoeve stuitte hij op een stuk terracotta. Dit bleek later het hoofd te zijn van een van de ruim 6000 terracotta beelden die het leger vormde rondom het mausoleum van de eerste keizer van China, Qin Shi Huang. Qin heeft in ca. 222 BC 7 landen tot het keizerrijk China gesmeed en zichzelf gekroond tot emperor. Naast dat hij een begin heeft gemaakt aan de Chinese muur en een universeel schrift heeft ingevoerd, was Qin er van overtuigd dat na zijn overlijden zijn leven verder zou gaan onder de grond. Als je dan toch onder de zoden ligt, laat het dan wel een beetje comfortabel zijn. Aldus heeft hij gedurende 40 jaar ruim 700.000 man aan zijn mausoleum laten werken. Toen het eenmaal af was en Qin met zijn terracotta leger en paarden inclusief 40.000 bronzen wapens, koetsen, bronzen beelden, ladingen goud en zilver en de nodige andere offerandes ter aarde was gelegd is het hele zaakje voor 2300 jaar in de vergetelheid geraakt. Tot die boer dus zijn waterput aan het graven was.

Het moet gezegd, het is enorm imposant en dat het Chinese Marketingbureau dit het 8e wereldwonder noemt is niet ongepast.

Zoals deze foto laat zien zijn ze nog niet klaar met opgraven. Het totale complex is immens en omvangrijker dan de grootste piramide in Egypte.

Verder zitten we hier in Xi'an prinsheerlijk. Het beste hostel tot nu toe zit in een historisch complex wat van binnen compleet gemoderniseerd is. Met de korting van HI (dank Marijke & Hannah!) komen we voor een kleine 15e fijn tot rust.

PS - dank voor alle comments en mailtjes, vinden we superleuk om te krijgen en lezen!!

Geplaatst door robenjeroen 22:42 Gearchiveerd in China Reacties (5)

De dierenwinkel in Shanghai

all seasons in one day 32 °C
Bekijk China op robenjeroen's reiskaart.

In de vier dagen in Shanghai hebben we uiteraard de hotspots zoals the Bund, the Old Town en French Quarter niet overgeslagen. We kunnen er kort over zijn, het was prachtig.

Het is namelijk leuker om te schrijven over en foto's te plaatsen van de 'flower, bird, fish and insect market' die we bezocht hebben. De Lonely Planet was wat ons betreft wat summier hierover, louter dat deze levendig was.

Bij het binnenlopen van de markt wordt je overspoeld door de kakofonie van de beestenboel die hier door de handelende Shanghainezen wordt vastgehouden. Een ding staat vast, ze zitten allemaal in te kleine behuizing en ze willen allemaal weg, getuige de geluiden van de dieren die capabel hiertoe zijn. We hebben ons over de zieligheidsfactor heengezet en zijn naar binnen gegaan.
We treffen een totale chaos aan van onder meer vissen, slakken, schildpadjes en padden, salamanders, krekels, papegaaien, raven en allerhande andere vogels, eekhoorns, honden, poesjes, konijntjes, muizen, cavia's, maden en vooral heel erg veel insecten die we niet kunnen benoemen.
Insectenverzamelaars komen hier blijkbaar van heinde en verre om hun grijsgespikkelde bamboemestvlieg te kunnen ruilen voor een roodgeschubde kortharige tor. Sommigen lijken opgezet in een bakje, maar bewegen dan af en toe toch.

Het ruikt verder ook echt naar een dierenwinkel en nadat we in een minuut of 20 een rondje hebben gelopen vinden we het wel best. 's Lands wijs, 's lands eer, maar het wordt toch wat te gortig.

Krekels in een bamboe kooitje (geen idee wat je hiermee moet, misschien een speeltje?)

Waterslakken aan een sla-diner (moeten het niet sla-ken zijn?)

Vogels in een luxe kooi (de meesten zitten in een kleine box)

Opgezette, maar toch bewegende, malariamuggen (2 voor de prijs van 1)

Sterno-brandpasta voor de shafing-dish. Oh nee. Wacht. Ook hier zitten insecten in, met een klein bakje water erin voor de luchtvochtigheid.

't Was goed toeven in Shanghai, maar we zijn nu alweer onderweg naar Xi'an. We schrijven deze post in de trein en zitten tegenover een 45-jarige ambtenaar en een 20-jarig hippig meisje (t-shirt: I want a billionaire) die ons 'Ob' en 'Oen' noemt, het is nu al gezellig!

Geplaatst door robenjeroen 19:41 Gearchiveerd in China Reacties (6)

Hai from Shanghai!

Bekijk China op robenjeroen's reiskaart.

Beijing - Shanghai is een slordige 1240 km. Met de China Highspeed Rail doe je daar een koele 5 uur over. Wat een verschil met de boemeltrein in Mongolië! Hij kan harder dan 300 km per uur, maar de Chinese overheid heeft de machinist toch maar een maximum snelheid gegeven nadat er een paar ongelukken zijn gebeurd. Gelukkig niets van gemerkt, dus wij kwamen fijn in de middag aan.

Snel ingecheckt in het hostel, wat in een superlevendige buurt ligt en erop uit getrokken. We zitten een klein half uurtje wandelen van de rivier en vanaf daar heb je 's avonds een killer view van Pudong, het financiële hart van Shanghai. De Oriental Pearl Tower (die ballen op een stokje) is het symbool van Shanghai, maar wat is dat ding lelijk zeg. De neon-verlichte reisjes op Sea Palace-schepen langs de Chinese Rijn fleuren het geheel wat op.

We wandelen terug naar onze buurt waar inmiddels de halve lokale middenstand zijn of haar BBQ en wok tevoorschijn heeft getoverd en werkelijk alles aan het koken is. Het ruikt allemaal heerlijk, alleen Rob Geus van de Smaakpolitie zou hier niet vrolijk van worden, het is een veelvoud smeriger dan de gemiddelde studentenkeuken. De rook en avondverlichting met de skyline als backdrop levert wel mooie plaatjes op.

Zaterdagavond besluiten we na een all-you-can-eat Japanese Hotpot diner (dat dit nog niet populair is in Amsterdam!) met 4 Asahi's de neus achter de kiezen eens flink de bloemetjes buiten te zetten. We beginnen met een inpilser bij gay-bar Eddy's en krijgen het advies om toch vooral naar Club Obama te gaan. De barman schrijft het adres in Chinees op en we hoppen de taxi in.
Club Obama blijkt de grootste nachtclub van Shanghai te zijn en heeft op zaterdag gay-night. Dat betekent dus 4.000 vierkante meter vol met Chinese homo's. Voor 12 euro 50 pp mogen we langs de doorbitch, maar dan krijgen we er wel drie couponnetjes bij. Blijkt dat je daar prima gin-tonics en vodka-cranberry's mee kan bestellen, dus hier houden we het wel even uit. Om 3 uur is het dan toch wel welletjes en pakken we de taxi naar het hostel. Helaas, geen foto's van de club; de spiegel reflex is toch maar in het hostel gebleven.

Zondag is het uitbrakken geblazen en slenteren we wat door Pudong om de skyscrapers overdag te kunnen zien. We stappen het Jin Mao gebouw in (middelste van de drie) via het Hyatt en bekijken gratuit vanaf de 87e verdieping de skyline. (Kaartjes kopen is zo zonde van je geld!)

Geplaatst door robenjeroen 23:51 Gearchiveerd in China Reacties (0)

Beijing, Part III

Bekijk China & TransMongolie Express op robenjeroen's reiskaart.

Op onze laatste dag in de hoofdstad kiezen we voor het moderne Beijing en trekken we erop uit naar het 798 Artzone district. Ooit een fabriek voor electronica opgezet samen met de Oost-Duitsers, is dit nu het SoHo van Beijing, vol met kunstgaleries, exposities en leuke tentjes.

Buiten de galeries om is het straatbeeld een mix van oude fabrieksgebouwen, beelden en terrasjes.

'Everybody wants to get up a horses ass'

en ' Made in China' (zie kanon) is ook niet meer wat het geweest is, door het 1 kind beleid worden ze door en door verwend tot monstertjes

Ons 'farewell dinner' is in Bei Restaurant (www.beirestaurant.com) in the Opposite House. Thank you Enwei, Andreas and Alex for such a fantastic time!!

(p.s. Rob en Jeroen hebben baard gewisseld :)

Geplaatst door robenjeroen 18:46 Gearchiveerd in China Reacties (3)

Beijing, Part II

Bekijk China & TransMongolie Express op robenjeroen's reiskaart.

"Early to bed, early to rise, makes a man healthy and wise."
Vol goede moed staan we dus vroeg op om naar The Forbidden City te gaan, de grootste attractie van Beijing. Het is werkelijk immens groot. Het duurt op de fiets ca. 10 minuten om van de noordzijde naar de zuidzijde te fietsen.

Het is even dringen bij de ingang, waar Chairman Mao goed bewaakt wordt.
Zijn afbeelding hangt boven de Main Entrance en kijkt over het Tiananmen Square uit, richting zijn eigen Mausoleum, die we een dag later bezoeken. Na Lenin en Mao hebben we nu alleen nog Ho Chi Minh in Hanoi in het verschiet liggen, dan hebben we de Madame Tussaud's wel weer even gehad.

De stroom toeristen is enorm (voornamelijk Chinezen) maar als je eenmaal de Verboden Stad binnen bent valt dit minder op door de grootsheid van het Keizerlijk Paleis. We hebben een digitaal audiotoertje wat is ingebabbeld door een een Chinese Nederlander die maanden op articulatieles heeft gezeten; al-les-wordt-heel-erg-ple-cies-uit-ge-splo-ken.

We verblijven een paar uur in de stad en bij de Noorduitgang steken we direct de straat over om naar het Jingshan Park te gaan. Het park is een grote heuvel en op de top staat (weer) een tempel, waarvan het uitzicht over de Verboden Stad quite impressive is.

We zijn deze week nog net niet Tempelmoe en we bezoeken tevens de Lama Tempel en de Tempel van de Hemel. Bij een Tempel denken wij als naïeve Hollanders eerst aan 1 gebouw. Hier betreft het echter in beide gevallen een gebouwencomplex, waarbij de Tempel van de Hemel eigenlijk een enorm park is met vele gebouwen en achteraf de grootste Tempel van China blijkt te zijn. Wel erg de moeite waard en het hoofdgebouw, wat wel iets weg heeft van een uitvergrote loper van het schaakbord, is prachtig.

Na alle wandelingen zijn onze poezelige voetjes afgemat en passen de gympies niet meer door de eeltvorming die we hebben opgebouwd. Tijd voor een Chinese voetmassage. Onder het genot van dumplings, noodlesoep en rijst worden we volledig gemasseerd en kunnen we er weer even tegenaan!

Geplaatst door robenjeroen 2:26 Gearchiveerd in China Reacties (2)

Beijing, part I

Bekijk China & TransMongolie Express op robenjeroen's reiskaart.

We <3 (heart) BJ. Wat een heerlijke stad! We slapen deze dagen bij Enwei en Andreas. Zij hebben een fantastisch appartement met een killer view op de stad. Jeroen kent Enwei nog van het Waldorf=Astoria in New York. Meteen de eerste avond worden we getrakteerd op het nationale gerecht: Peking Duck. Uiteraard wordt de eend aan tafel bereid! Vooral de krokante huid is fantastisch, je dipt deze in een beetje kristalsuiker en het smelt op je mond. Yum!

De volgende dag laat Enwei ons zijn super strakke en hippe hotel zien (www.theoppositehouse.com) en lunchen we in de middag in de buurt met gefrituurde kippenvoetjes, een duizend-jaar ei, stinky tofu (really very stinky) en andere lekkernijen.

We winkelen nog wat door 'the village', een modern shopping complex waar net de ramen worden gelapt. Ze hebben wel van die karretjes die van het dak af kunnen, maar de gemiddelde ramenzemer vertrouwt zijn eigen touw meer dan een ramenlapbak.

We hebben deze dagen ook de beschikking over twee fietsen, wat in Beijing helemaal fijn is. Het liedje van Katie Melua gaat niet meer uit ons hoofd ('there are nine million bicycles in Beijing') en we struinen al fietsend door de hutongs (de originele stadswijken) van de stad.

Op maandag vertrekken we naar de Great Wall, samen met een tourgroupje. Onderweg krijgen we van onze tourleader Alice Chinese les, leren we in het 'Nationale' Jade museum hoe je fake van echt kan onderscheiden en gaan we langs een theehuis voor een proeverij. Het is vandaag warm, er staat geen zuchtje wind en er is een zeer hoge luchtvochtigheid. Het uitzicht is hierdoor (en door de smog) beperkt en we zweten als otters terwijl we 1 van de ca. 21.000 kilometer (aldus Alice, volgens ons is het ca. 9.000 km) van de muur aflopen.
Next up: Forbidden City, Tiananmen Square, Mao's Mausoleum and lots (lots!) of Chinese Food!

Geplaatst door robenjeroen 18:56 Gearchiveerd in China Reacties (4)

TransMongolie Express Part IV

Bekijk China & TransMongolie Express op robenjeroen's reiskaart.

Het laatste stuk brengt ons van UB naar Beijing. Het landschap in Mongolie ten zuiden van UB wordt eentonig. We rijden ellenlange stukken rechtuit door eindeloze graslanden. De trein is lang vergeleken met eerdere trajecten. Omdat de ramen open kunnen kun je bij een flauwe bocht net de achterkant zien.

1_1345281978953_foto 1.JPG

Op de grens bij China moet het onderstel van de trein gewisseld worden omdat de rails in China smaller zijn dan in Mongolie. Nadat we ons paspoort hebben afgegeven aan de Chinese douaniers worden we naar een enorme hal gereden waar je in Nederland een goede illegale houseparty kan geven.
2_1345281982921_foto 2.JPG

Alle wagons worden afgekoppeld afzonderlijk van elkaar opgelijnd en de Chinese Securitas beambte bewaakt in stramme houding en vol ornaat de nieuwe onderstellen die uiteindelijk onder onze wagon worden gerold. We zijn klaar voor China en komen de 18 augustus aan in Beijing!

270_3_1345281988591_foto 3.JPG

4_1345281992184_foto 4.JPG

5_1345281996871_foto 5.JPG

Geplaatst door robenjeroen 2:26 Gearchiveerd in Mongolië Reacties (4)

UB (Ulan Baator)

Bekijk TransMongolie Express op robenjeroen's reiskaart.

UB = Boomtown. Dit is een metropool in wording. De stad bruist aan alle kanten van activiteit. De Mongoolse economie is de snelstgroeiende ter wereld en dat merk je. Supergaaf om te zien.

De stad groeit harder dan de infrastructuur kan bijbenen. Het aantal auto's is zo exponentieel gegroeid dat er niet genoeg wegen zijn. Op de terugweg van onze ger-kamp staan we ruim een uur in de file om de stad in te komen. Het recht van de sterkste geldt hier in het verkeer. Zodra onze chauffeur een gaatje ziet rijdt hij er in. Rijbanen zijn er niet en ook rijrichting is optioneel; als je echt vastzit, dan steek je gewoon de rijbaan van de tegenliggers over en ga je op de niet geplaveide en hobbelige stoep van het tegenliggende verkeer verder. Complete madness.
Buiten het verkeer is ook het straatbeeld chaotisch, wat het wel zo leuk maakt. Alles staat door elkaar.

2_1345281082884_foto 1.JPG

Overal wordt gebouwd zonder dat er een stedenbouwkundig plan is. Er staan gers tussen de nieuwbouwprojecten en huizen en in het centrum begint er veel hoogbouw te komen. De Louis Vuittons van de moderne materialistische wereld hebben hun plek al veroverd. We hebben nog even een nieuwe tas gekocht, want die ouwe kon echt niet meer!

3_1345281087039_foto 2.JPG

4_1345281091725_foto 3.JPG

Verder is de stad enorm stoffig. Het stof van de nieuwbouw komt op de straat terecht, die niet tot slecht onderhouden worden. De meeste stoepen bestaan uit stenen en gruis alles waait hier ook van op. Tenslotte dragen de uitlaatgassen van auto's die vaststaan in het verkeer bij aan een lichte smog, wat over een 10 jaar ongetwijfeld een groot probleem zal worden.

We lopen nog richting een tempel waar de duiven op de dam gevoerd worden

5_1345281095114_foto 4.JPG

en zien we het Mongoolse equivalent van de Volendamse klederdracht.

6_1345281100925_foto 5.JPG

We hebben nog maar 1 stukje met de trein, van UB naar Beijing, wat anderhalve dag en 1 nacht in beslag neemt. We zijn nu ook wel een beetje trein-moe aan het worden en hebben zin in China!!

Geplaatst door robenjeroen 2:11 Gearchiveerd in Mongolië Reacties (1)

(Berichten 61 - 70 uit 84) « Pagina .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 »