HI (king) MALAYA

all seasons in one day 25 °C
Bekijk Nepal op robenjeroen's reiskaart.

Hoe reduceer je 200+ foto's van de Himalaya tot 5 om een overzicht te geven van wat we de afgelopen 13 dagen hebben meegemaakt en gezien? Best lastig... Een poging:

Met 20 kilo minder (achtergelaten in Kathmandu) stappen we om 7 uur de lokale bus in naar Besisahar. Gedurende de reis is het een komen en gaan van nieuwe Nepali's en hun bagage, die op het dak wordt vastgebonden. Bij het passeren van een groentemarkt krijgen we er nog wat kilo's kool en knoflook bij, gelukkig gaat de geit van de buurman niet met ons mee maar wordt-ie op het dak van de bus voor ons geplaatst... Dat scheelt een boel gemekker.
Om 18:00 uur komen we aan in Bhulbhule, de start van onze trekking door het Annapurna circuit, waar het pijpenstelen regent. Hoewel de moesson voorbij is blijft het de komende 4 dagen een natte boel. Door de hevige regenval staat de rivier hoog en zijn er overal watervallen. We lopen door rijstvelden die er schitterend groen bijstaan.

Onze voeten drogen met de dagen meer op en de zon breekt gelukkig door. De gastvrijheid in de lodges en theehuizen is subliem en het is iedere keer weer een wonderbaarlijke verrassing wat de kokkin met alleen een haardvuur tevoorschijn kan toveren voor ons vol-pension arrangement (waar we overigens wel iedere keer à la carte kunnen bestellen).
Gezien de Annapurna Conservation Area grenst aan Tibet zijn de meeste dorpen in het noorden overwegend Boeddistisch en zijn er enorm veel gebedsmuren, tempels, stupa's, gebedsmolens en worden we overal begroet door de welbekende en kleurrijke vlaggetjes.

Hoe hoger we komen, hoe meer het landschap verandert. De rijstvelden maken plaats voor akkers met boekweit en aardappelen, die vervolgens worden ingewisseld voor een rotsachtiger landschap met grazende yaks en berggeiten ('s avonds wisselen wij het reguliere kaartspelletje in voor een lokaal potje "Yakzee").

De eerste besneeuwde bergtoppen laten zich zien en het landschap wordt ruiger.

Op de 10de dag vertrekken we om 4:30 's ochtends op naar de pas. We zien de zon opkomen over de toppen van de Himalaya wat een adembenemend gezicht is. De klimomstandigheden worden ook adembenemend gezien de lucht steeds ijler wordt.
Om 8:30 uur bereiken we de Thorung-La pas op 5.416 meter, we staan op het dak van de wereld! Om ons heen zien we de andere bergketens die soms wel tot boven de 8.000 meter komen. We schieten een kiekje met onze gids Chandra om de prestatie vast te leggen.

De afdaling naar 3.800 meter in een paar uur is behoorlijk pittig en aan het einde van deze super dag zijn we behoorlijk afgedraaid. Twee dagen later komen we in Jomson aan, het einde van de trek waar we voor het eerst in 15 dagen weer een biertje drinken.

Het enige dat rest is de terugvlucht naar Pokhara. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Bij het bevestigen van de vlucht op het lokale kantoortje van Tara Air blijkt dat ons toestel 2 dagen ervoor is gecrasht. Geen nood, Tara heeft een vloot van 2 toestellen en toestel nummer 1 vliegt gewoon een dubbele shift. Complicerende factor is dat deze dan na 8 uur 's ochtends aankomt, en er een vierdaagse staking is gepland vanaf die tijd in Pokhara. Derhalve is deze geannuleerd. Geen nood! We regelen een helikopter voor jullie. Voor USD 1.250 vlieg je er nu heen! Deze laten we maar aan ons voorbij gaan en met geluk weten we bij de gerenommeerde maatschappij Agni Air ('Fly the Friendly sky') 3 reguliere tickets te bemachtigen voor een vlucht om 7:00 uur de volgende ochtend. Nadat de stewardess katoenen balletjes voor de oren tegen de herrie heeft uitgedeeld stijgen we op en komen we veilig aan.

We rusten fijn uit in Pokhara en vertrekken morgen weer naar Kathmandu (toeristenbus, geen kool noch geiten aan boord) en gaan Indra Jatra vieren, een soort Koninginnedag maar dan anders. We zijn hier zelf erg benieuwd naar, blog met foto's volgt snel!