Cordillera de los Frailes

Bekijk Bolivia op robenjeroen's reiskaart.

De blokkades trotserend komen we aan in Sucre, een schitterende stad en een UNESCO beschermd aangezicht. We bezoeken (zoals gewoonlijk) een museum, kerk en het hoofdplein van de stad en stuiten op Condor, een non-profit organisatie die trekkings organiseert naar het nabij gelegen platteland. We willen graag de campesinos bezoeken en vertrekken twee dagen later met een lokale gids, een Amerikaanse vrijwilliger en een Frans/Argentijns koppel de bergen in.

De dag begint te gek, over een stuk oud Inca-trail gaan we de bergen in. We pauzeren bij een waterval waar Rob nog even de Fa reclame nadoet (foto's kunnen op verzoek worden toegestuurd) en komen na 8 uur hiken met 1 kleine blaar aan in Maragua, een dorpje middenin een soort van krater gevormd door stuwende landplaten. Het uitzicht is in ieder geval weer prachtig.

We hebben in Sucre op de Mercado Central nog een stapel schriftjes en viltstiften gekocht om uit te delen aan kinderen die we tegenkomen. Gretig pakken de kinderknuistjes de presentjes aan om daarna snel naar mama te rennen.

In Maragua komen we aan op het centrale plein, waar 6 meisjes van 10 tot 14 pauze nemen van hun weefwerk en aan het ballen zijn. Al snel zijn we buiten adem (we zitten op 3200 meter hoogte) en gaan we richting onze slaapplek. Binnen een uurtje komen de tieners langs om ons uit te dagen voor een potje op het veld. Op slippers en blote voeten lopen we de longen uit ons lijf en laten de pubers ons zien dat ze dit spelletje wel vaker spelen; later blijkt dat ze kampioen in Sucre en omgeving zijn! Het wordt min of meer gelijkspel en we trakteren de meiden op een halve doos zoute koekjes. Giechelend gaan ze er met de eerste prijs vandoor.

De volgende dag hebben we een bijna-Jurassic-Park-ervaring als we in de versteende voetsporen treden van een velociraptor van 65 miljoen jaar geleden.

Als we op de derde dag terug gaan met de bus naar Sucre treffen we wegwerkzaamheden aan die wel een paar uur schijnen te duren. We boffen in ieder geval; tegelijkertijd zijn de bewoners van het plaatsje waar we stranden zich aan het opmaken voor een klein festival. Een aantal auto's wordt bekleed met alle tafelkleden uit het dorp en verder versierd met poppen, nep geld, teddyberen, pluchen tijgers en al het tafelzilver wat er te vinden is. We lopen stapvoets mee naar de kerk en maken de halve dienst mee, alvorens we weer terugmoeten naar de bus. Jammer, want buiten de kerk werd er net in marmites van 100 liter coq au vin en pasta gekookt voor 200 man!

Net voor Sucre komen we wederom in een blokkade terecht. Dit keer een protest voor de dalende pensioenen. We stappen de bus uit en lopen er doorheen; aan de andere kant worden we opgewacht door een andere bus. Die blokkades maken het ons voorlopig niet makkelijker om de stad te verlaten; we zitten nog een paar dagen vast in Sucre, maar hebben voor zondag een cityhopper naar Cochabamba kunnen boeken (1/2 uur vliegen en vertrektijd 15.01 uur stipt :))! Nu alleen nog op de luchthaven zien te komen...